Powered By Blogger

Thursday 9 February 2012

KENALI LELAKI

- Bila seorang lelaki menunjuk minat pada wanita, wanita itu tak semestinya cantik atau yang memakai 'makeup' tebal-tebal. Cukup dengan budi bahasa dan perwatakan menarik seorang wanita.

- Lelaki lebih bersikap menghormati pada wanita yang menutup auratnya kerana mereka dikenali sebagai wanita yang baik-baik seperti dalam ayat ( Al-Ahzab: 59 ).

- Lelaki juga boleh menjadi seorang yang begitu sensitif terhadap wanita yang dicintainya.

- Sikap mengambil beratnya kadang-kadang membuat seorang lelaki tidak boleh duduk diam.

- Lelaki boleh menerima penolakan dengan baik. Walau menyakitkan tetapi dalam hal ini lelaki lebih bersikap matang.

- Bila lelaki cakap 'direct to the point' dalam sesuatu perkara, bukan kerana dia gelojoh atau tak tahu menahan diri, tetapi kerana dia ingin bersikap jujur dan serius dengan apa yang di luahkannya dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.

- Hebatnya lelaki sebab dia boleh 'mengayat' dengan semua wanita yang dia suka. Dia boleh memberi rasa kasih dan sayangnya pada semua wanita disekelilingnya, rela melindungi tetapi hanya ada satu wanita yang dicintai.

- Jangankan Nabi, lelaki biasa pun akan sunyi tanpa wanita. Kerana itu dalam islam wanita diangkat darjatnya untuk dihormati. Jadi bila lelaki bersikap baik padamu jangan pula 'mengedik lebih' kerana lelaki sangat tak suka.

- Wanita yang tahu menghargai lelaki adalah wanita idaman lelaki. Dia juga suka dipuji dengan tulus ikhlas dan diberi kepercayaan. Penghargaan dari seorang wanita yang dia cintai adalah anugerah yang paling bermakna berbanding diberikan kereta ferari percuma.

- Jangan terlalu mengharap atau memaksa lelaki melakukan apa sahaja yang disukai wanita, tak perlu susah-susah kerana lelaki dengan sendirinya akan berusaha untuk memahami dan memenuhi keinginan wanita yang dicintainya mengikut ketahanan dan kemampuannya sendiri.

- Biasanya lelaki sangat lemah dengan airmata seorang yang bergelar wanita. Walau kemarahan 'sang lelaki' belum redah, tetapi apabila dipujuk dia mudah tewas kerana wanita dicintainya adalah kunci kelemahanan baginya.

- Sebenarnya lelaki lebih resah bila pertama kali keluar dengan wanita yang telah memenuhi segenap ruang di hatinya, mula berfikir apakah yang akan berlaku selepas pertemuan itu. Adakah dia memenuhi ciri-ciri lelaki pilihan, kalau Ya. Bagaimana pula keluarganya, kalau setuju.. Berapa pula hantarannya. Tetapi rasanya lelaki itu sudah mempersiapkan diri sebelum pertemuan dengan wanita yang dicintai.

- Lelaki lebih suka berdiam diri apabila cintanya putus ditengah jalan. Belum pernah dibuat lelaki terpekek terlolong salahkan pasangan apalagi dalam pesbuk (kalau ada tu lelaki tak waras). Lelaki yang matang akan bersikap biasa-biasa saja didepan orang, hanya menangis dalam hati dan menunjukkan kesedihannya hanya pada yang berhak saja.

P/s: Ingatlah lelaki juga memiliki kelemahannya sendiri, jadi janganlah terlalu berharap yang luar biasa sahaja dari seorang yang bergelar lelaki. Terimalah lelaki seadanya sepertimana lelaki memperlakukan seadanya wanita. Hidup kita adalah saling melengkapi bukan mencari kekurangan diri.
Wanita diciptakan untuk menjadi pasangan lelaki kerana itulah wanita dicipta daripada tulang rusuk lelaki. Kerana wanita memang untuk dijadikan pasangan kepada lelaki, menjadi pendamping lelaki, menjadi kesenangan lelaki, menjadi kebanggaan lelaki, memperkuat dada lelaki dan sekaligus melengkapi kehidupan lelaki. Jadi kalau ada yang kurang pada lelaki, wanitalah yang menambahkannya. Dan bila ada yang kurang pada wanita, maka wajarlah lelaki mencukupkannya. Adilkan..???????

No comments:

Post a Comment